Nokialta Regensburgiin

Matkamme alkoi junamatkalla Turkuun, jossa istuimme ja aterioimme tuttavapariskunnan kanssa Aurajoen laitamilla. Seurasimme miten entisen raumalaisen seinähullun Pentti Oskari Kankaan bisnekset sujuivat (Vaakahuone; erittäin mukava ja suositeltava ravintola sekä Ukkopekka-risteily). Samassa paikassa bongasimme myös Eino Grönin.

Satamaan polkiessamme kuvautimme itsemme tietenkin myös Suomen Joutsenen vieressä. Reissun ensimmäinen linnakin tuli nähtyä. Opiskelukaupungissamme Turussa emme olleetkaan oikeastaan aikaisemmin kulkenut turisteina.

1_WP_20160820_012 – kopio1_2016-08-20 016

Sunnuntaiaamuna aikaisin päädyimme Tukholman Värtanin satamaan. Jouduimme polkemaan aivan ydinkeskustan kautta Tukholman eteläpuoleiselle maaseudulle. Tukholman maine pyöräilykaupunkina ei ole mielessäni ollut kovin hyvä. Kun reitit oli etukäteen hyvin tutkittu, niin kaupungin läpipyöräily onnistui varsin hyvin. Matkalle kuvasimme mm. kuninkaan linnaa. Taisivat olla edelliset kerrat 70-80-luvuilla, kun olimme edellisen olleet turisteina Tukholmassa.

2_WP_20160821_003

Värtanin laituriin ankkuroituessamme satoi melkoisesti, mutta pyöräilemään lähtiessämme sade muuttui hyvin ajoittaiseksi ja tihkusademaiseksi. Nynäshamnin satamaan matkaa kertyi 70 km. Maasto oli ajoittain melkoisen mäkistä, joten matkanteko oli välillä hitaahkoa. Nynäshamnissa olimme kuitenkin jo klo 15.

3_2016-08-21 005

Lounastauko ruotsalaisen kyläkaupan edustalla, sielläkin kaupat ovat auki myös sunnuntaina

3b_2016-08-21 015

Nynäshamnin satamassa oli vähän sumuista

Tallink Silja Line / Polferries – Baltic Princess /M/F Wawel

4_WP_20160820_0144_2016-08-21 008

Silja Linella olisi paljon opittavaa siitä, miten polkupyöräilijät huomioidaan laivaan mennessä. Turussa pääsimme laivaan lähes viimeisinä (pari rekkaa ja linja-auto taisi vielä tulla perässä). Check iniin pääsimme Turussa nopeasti kun vähän etuilimme. Siitä eteenpäin pääseminen kuitenkin vähän kesti, kun lippujen tulostussysteemi takkuili (tai sitten virkailija ei osannut käyttää koneita oikein). Tukholmassa olimme check inissä noin 2,5 tuntia ennen laivan lähtöä aivan ensimmäisten joukossa. Sen jälkeen kun laivaa alettiin pian täyttää, niin meidät noudettiin polkupyöräilevän henkilökunnan toimesta ensimmäisinä laivaan. Laivana alakannella meidät vielä henkilökohtaisesti ohjattiin hissiin. Sisällä laivassa olimme noin kaksi tuntia ennen lähtöä.

Hyttimme Wawel-laivalla oli selvästi tilavampi kuin Silja Linella. Hytissä ei ollut televisiota ja Merjan hiustenkuivaaja ei toiminut sen sähköllä. Kännykät ja tietokoneet sai kyllä hyvin ladattua.

Laivoilla olivat hyvät baarit ja ravintolat. Aamiainen oli erittäin hyvä molemmissa, vaikka Wawel’lla aamiainen oli vain osittain buffet-aamiainen. Meille oli erittäin hyvää se, että saimme nukkua pitempään aamulla, koska laiva oli perillä Gdanskissa n. klo 12. Tosin matkan hinta Gdanskiin oli lähes kaksinkertainen kuin Turku-Tukholma-matka.

5_2016-08-21 019

Jälkiruoka Wawelin illallisellamme

Polferriesin viime vuonna käyttöön otetusta satamaterminaalista oli helppo lähteä polkemaan eteenpäin. Siljan uusi terminaali oli vasta osittain käytössä ja laivasta ulospäin polkeminen oli ainakin polkupyöräilijän kannalta huonosti ja epäselvästi toteutettu. Gdanskin satamasta oli noin 10 kilometrin matka kaupungin vanhaan keskustaan, sinne johti erittäin hyvä pyörätie. Samalla tuli bongattua kaupungin hienoimmat nähtävyydet. Kävelykaduilla oli erittäin runsaasti väkeä.

6_WP_20160822_012

Gdanskissa meille tuli täyteen ensimmäinen sata kilometriä pyöräilyä.

Junamme lähti Gdanskista klo 16.20. Poznanissa meillä oli junan vaihto.

7_2016-08-22 002

Pizzalounas Gdanskin asemalla

7_WP_20160822_020

Junanvaihtoa odotellessa Poznanin asemalla

Berliinin päärautatieaseman viereiseen hotelliin saavuimme hieman ennen puolta yötä. Sieltä lähdimme aamulla klo 9.30 junalla Regensburgiin; matka sujui ihan mukavasti, vaikka junan vaihtoja oli kaksi. Lisäksi yhdessä paikallisjunassa piti kesken matkaa vaihtaa vaunua, koska tietyllä asemalla juna jakautui kahtia. Me olimme tietenkin parin Sveitsiin menevän pyöräilijän kanssa juuri siinä osassa, joka meni väärälle paikkakunnalle. Junanvaihdossa saimme runsaasti apuja paikallisilta ja muilta eri maiden pyöräilijöiltä. Regenburgissa olimme aivan aikataulun mukaisesti klo 15.37.

8_WP_20160823_005

Pyöräilijöitä oli junissa paljon liikkeellä, tässä IC-junassa paikat riittivät hyvin