Pikavuorolla Puolasta Viroon (…ja kotiin Salon kautta)

Puolan Rzeszowista lähdettiin ahtaalta hotellin pihalta 8.10 n. klo 12.

WP_20171008_005

WP_20171008_004

Ennen lähtöä Ajokki esitteli julkisesti sekä etu- että takapäätään.

ExJugoslavia00007

Ollin ja muiden apua tarvittiin jälleen Ajokin ohjailussa

Ennen lähtöä ehdittiin katsella nähtävyyksien vierellä eli aivan kaupungin keskustassa tapahtuvaa juoksutapahtumaa. Samaan aikaan juostiin kait sekä maratonia että jonkinlaista viestikisaa, musiikki soi ja räikät rätisivät.

ExJugoslavia00003

ExJugoslavia00008

Juoksutapahtuma tuotti hieman hankaluuksia kaupungista ulospääsemiseen, kaikki tiet keskustan alueella ja ympärillä näyttivät olevan suljetut. Meidän hotellimme sijaitsi suljetun alueen sisällä. Onneksi tätä sulkua voitiin välillä purkaa.

ExJugoslavia00009

Rzeszow – uusi ihan mukava kaupunkikokemuksemme – sijaitsee myös joen äärellä.

ExJugoslavia00011

Ajokinkin pitää välillä päästä tarpeilleen, onneksi löytyi tiessä reikä sitä varten. Oli varmaan tehty varta vasten suuria autoja varten. Paikalle parkkeeraaminen tuntui vain olevan aika hankalaa.

Päivän ajomatka oli jälleen aika pitkä, matkalla saatiin ihailla hienoa auringonlaskua:

WP_20171008_039

Ruokataukojakin pitää aina välillä pitää, tässä on naudan mahalaukkukeittoa (oli hyvää Merjankin mielestä siihen asti, kunnes hän googlasi ruoan nimen suomeksi).

Koko päivä matkustettiin läpi Puolan Bialystokin kaupunkiin. Kaikki pääsivät taas majoittumaan samaan, aivan hyvätasoiseen hotelliin (hotelli Lesny), kiitos hyvin hoidetun ennakkovarauksen.

Seuraava aamu ja päivä sujuivat enimmäkseen sateen merkeissä, lähtö tapahtui ihan aikataulussa. Matkalle tuli kuitenkin pian lähes tunnin viivästys – jälleen kohtasimme kolaritilanteen. Kumpaankiin suuntaan tietä muodostuivat erittäin pitkät autojonot (enimmäkseen rekkoja).

ExJugoslavia00015
Lähetimme jonosta eteenpäin kävelevän tiedustelupartion, jonka poimimme liikkeelle lähdettyämme taas mukaan autoon (kuvassa oikealla alhaalla)

ExJugoslavia00016

ExJugoslavia00018

Läheisessä kylässä seisovaa rekkajonoa

ExJugoslavia00017

Tänään uutisissa varoitettiin Suomessa uhkaavasta tulvavaarasta, Puolassa näitä oli jo ollut – teille vesi ei sentään ollut noussut.

ExJugoslavia00019

Koirat tuntuvat täälläkin partioivan ja elävän voimakkaasti valtioiden raja-asemilla

Matkalla oli tarkoitus poiketa aterioimaan Liettuassa Kaunaksen keskustassa. Ajokille ei kuitenkaan löytynyt parkkipaikkaa, joten tauko pidettiin kaupungin ulkopuolella suuressa Mega-keskuksessa (mieleen tuli Ideapark Lempäälässä , tosin siellä ei taida olla suurta akvaariota – alla ylävasemmalla):

Loppupäivän ja -illan aikana ajettiin lopulta Latvian Saulkrastiin (n. 40 km Riiasta pohjoiseen). Perillä oltiin lähellä puolta yötä ja matkaa jatkettiin heti aamulla kohti Tallinnaa.

WP_20171010_10_45_40_Pro__highres

Koska Viron puolella on tapahtunut alkoholiverotus uudistus (siis veron korotus), niin poikkesimme yhteen kauppaan Latvian puolella.

WP_20171010_15_28_54_Pro

Tallinnan satamassa ajokki kohtasi ”pikkuveljen”, juttua ilmeisesti piisasi matkojen vaiheista.

Video:

https://youtu.be/YqehZISjU5s  Paluu Ex-Jugoslavia-reissulta; Unkarista Tallinnaan. Pikavuoro maailman ympäri, ExJugoslavia 15. Kesto 14:28. Julkaistu 27.10.2017

Sisällöstä: Erityisesti Puola Rzeszow, pätkät myös Slovakiasta, Liettuan Kaunasista ym. Matkalla mm. bussi ”kävi tarpeillaan”.