Malta -reissu on tehty

Mielenkiintoinen Maltan reissumme on takana. Vietimme Maltan saarilla melkein kymmenen päivää. Sinä aikana ehdimme tutustua pienehköihin saariin melko hyvin. Mutta siltikin tuntui, että paljon jäi näkemättä ja kokematta. Jotkut blogistit ovat valittaneet, että Malta on tylsä; meidän mielestämme se on kaikkea muuta. Tässä jutussa käsittelen ensisijaisesti mitä ja millaista liikkuminen Maltalla oli. Lopussa on vielä pieni yhteenveto reissun anniskelupaikoista.

Maltan lentokenttä on melko pieni ja ehkä juuri sen takia hyvin toimivan tuntuinen. EU:n sisällä ei tietenkään ihmeellisiä aikaavieviä tarkastuksia tarvita. Lentokenttä on kuitenkin hyvin kansainvälinen.

 

Maltalaisen linja-automatkailun ihanuudet ja kurjuudet

Tilasimme jo ennen matkalle lähtöä netistä seitsemän päivää voimassa olevat bussikortit (Tallinja ExplorePlus). Kortteja saa myös paikan päältä eri paikoista, mutta https://www.publictransport.com.mt/:ssa oli huhtikuun ajan voimassa tarjous, jolloin kortit toimitettiin kotiin ilman postimaksua. Viikon kortit maksavat joko 21 euroa tai 38 euroa. Ostamaamme kalliimpaan korttiin sisältyi myös yksi Hop on and off –bussimatka (normaali hinta 20 euroa), muutama lauttamatka sekä vapaat pääsyt myös kalleimpiin yöbusseihin. Yhden bussimatkan hintakaan ei tosin ole kallis (talviaikana 1,5 euroa), sillä saa matkustaa kaksi tuntia. Hop on and off -bussimatka on hyödyllinen, koska siinä kuulee hyvät selostukset (myös suomenkielellä) ja toisesta kerroksesta ympäristön kuvaaminen on helpompaa kuin tavallisesta bussista.

70_MaltaL20182018-05-20-15h37m49s925

Hyvä matkaopas on myös hyödyllinen, vaikka netistä löytyy Maltasta hyvin paljon tietoa (meillä Timo-Pekka Lehtipuun Suomalainen matkaopas). Hyviä historiallisia, arkeologisia ym. kohteita Maltalla on niin paljon, että on tavallista hyödyllisempää ottaa mukaan hyvä matkaopas, josta ehtii nopeammin hakemaan tiedot monista kohteista. Yleensähän minä ja Merja matkustamme ilman kirjallisia matkaoppaita. Ipadille sen sijaan olen ladannut etukäteen paljon hyvää tietoa.

Maltan linja-autoreittiverkko on varsin monipuolinen ja kattava, varsinkin kun ottaa huomioon saaren koon. Linjat on esitetty kartalla varsin selkeästi ja netistä löytyvät tarkat reittikuvat. Linja-autot ovat nykyaikaisia, niissä on näyttötaulu, joka yleensä ilmoittaa hyvin seuraavan pysäkin nimen (joskus se kyllä jumittuu, jolloin voi ajaa pysäkkinsä ohi). Kuulutukset toimivat monessa autossa hyvin, jos niistä sattuu saamaan selvää. Linja-autokortti kannattaa kuitenkin ehdottomasti ostaa, jos haluaa ilman omaa autoa tutustua kattavasti maahan. Koska matkat kestivät välillä aika kauan sekä museot ja arkeologiset kohteet sulkeutuvat suhteellisen aikaisin, niin päivän aikana ehtii tutustua rajalliseen määrään kohteita. Turistien ei kuitenkaan kannattaisi auton vuokraamisella turhaan rasittaa maan liikennettä.

Vallettan ja lähikaupunkien ympärillä on varsin pitkät ja kapeat lahdet, jotka ovat molemmin puolin tiukasti rakennettuja tai sitten rannoilla on melkoiset muurit. Kadut ovat enimmäkseen hyvin kapeat ja autojen täyttämät. Tämän takia liikenne on usein hyvin tukkoista. Kun kadulla tapahtuu jotain poikkeavaa eli kun siellä seisoo jonkun liikkeen huoltoauto tai joku talojen tai teiden korjausajoneuvo, niin muu liikkeenne voi seistä paikallaan aika pitkäänkin. Parkkeerausrakoa etsivä henkilöauto voi myös hidastaa liikennettä. Välillä kaksisuuntaisetkin kadut ovat niin kapeat, että vastaantulevat autot joutuvat pysähtymään johonkin vähän leveämpään kohtaan ohitusta varten tai sitten ohitetaan toinen auto kyljet hipoen. Parkkeeratuista autoista on usein peilit käännetty sivulle, jotteivat ohiajavat autot vie niitä mennessään. Hiukan välillä ihmetytti se, että miksi noin kapeilla kaduilla sallitaan parkkeeraminen katujen molemmilla puolilla. Kaikille kaduille ei ole ollut mahdollista tehdä linja-autoille levennystä pysähtymistä varten, sekin hidastuttaa liikennettä.

Kuviini ei valikoitunut niitä tyypillisimpiä hankalia näkymiä, mutta nämäkin kuvat kuvannevat tilannetta hieman:

Linja-autopysäkkejä on yleensä varsin sopivin välein. Aina ei kuitenkaan ole varmaa, että pääseekö pysäkiltä haluamansa auton kyytiin. Auto voi olla jo niin täynnään seisojia, että kuski ei edes avaa etuovea tai ajaa joskus pysäkin ohitse. Tätä kait tapahtuu lähinnä niillä pysäkeillä, joiden kautta kulkee monia vuoroja. Meidän hotellimme oli Sliemassa ja lähipysäkkien kautta kulki useita noin puolen tunnin välein kulkevia vuoroja. Jos auto näytti hyvin täydeltä ja pysäkillä oli paljon väkeä, kannatti välillä odottaa seuraavaa autoa. Useimpien näiden vuorojen päätepysäkit olivat Vallettan linja-autoasemalla. Keskustasta takaisin päin lähtiessä lähes aina näiden vuorojen pysäkkien edessä oli suuret jonot (erityisesti autojen 13, 14, 15 ja 16 pysäkeillä). Suuret väkimäärät keskustassa näillä pysäkeillä illalla ymmärsi siltä pohjalta, että iltaelämä Vallettassa oli suppeaa ja näiden linjojen toisessa päässä olivat Maltan varsinaiset bilettämiskaupungit. Suuret jonot olivat myös niille vuoroille, jotka ajoivat Gozoon vievän lautan satamaan. Jonottaminen oli välillä hieman arpapeliä, koska vuorolleen lähtevä auto ei tullutkaan aina sille pysäkille, jonne sitä useimmat odottivat. Tällöin piti olla valmiudessa nopeasti vaihtamaan toiselle pysäkille, jotta pääsisi jonon alkuosaan ja istumaan autoon. Me aloimme varsin nopeasti hallita tämän linja-auton istumapaikan saamiseen tarvittavat keinot, joten useimmiten pääsimme istumaan.

Vaikka Vallettasta Sliemaan oli matkaa vain noin kuusi kilometriä, niin tämän matkan ajaminen kesti noin puoli tuntia, pahimpana ruuhka-aikana jopa pitempään. Tämä oli varmasti suurin syy siihen, että näiden suosituimpien linjojen autot kulkivat harvoin aikataulunsa mukaisesti. Sitä tuli vähän ihmeteltyä, miksi linja-autoasemalla suuri määrä autoja seisoi tyhjillään, auton valotaulussa luki vain ”Sorry not in traffic”. Syy saattoi olla se, että sellaisissa ruuhkissa ajaminen on kuskille rasittavaa ja heidän on, ehkä jopa lakisääteisesti, pidettävä ajojen välillä taukoja. Taitavia kuskit kyllä ovat, niin tiukoista paikoista he autoja välillä kuljettivat. Varsin huomaavaisia henkilöautojen kuskit yleensä olivat, suojateiden eteen pysähdyttiin herkästi.

Hieman ihmetytti myös se, että varsinaisia huoltoasemia näkyi vähän; ehkä kaupunkien tilanpuutteen takia ne olivatkin sitten tällaisia:

45_IMG_1283

Bensaautomaatit hotellimme vieressä

Vallettan sekä Slieman ja Vittoriosan välillä kulki säännöllisesti hyvät lautat, tosin nyt talviaikana vuorot lopettivat jo klo 19 aikaan.

60_Malta20182018-05-19-19h58m13s89660_IMG_1269

Maltan pääsaaren ja Gozon välillä kulkee säännöllisesti ja myös varsin myöhään hyvä lautta.

61_MaltaL20182018-05-20-13h38m14s15661_MaltaL20182018-05-20-13h20m08s968

Vittoriosan puolelta näyttää pääsevän liikkeelle myös tällaisella aluksella:

85_MaltaL20182018-05-20-12h42m14s929

Muurien sisällä olevassa Vallettassa ei busseilla kuljeta, ei paljoa myöskään lähikaupungeissa. Kävely on paras keino bongata erilaisia nähtävyyksiä, palatseja ja linnoituksia. Varsin usein joutuu kiipeämään portaita ylös ja alas.

47_MaltaL20182018-05-20-13h12m54s929

Ennakkotietonamme meille kerrottiin matkamessuilla, että Malta on varsin matala maa ja siellä on helppoa pyöräillä. Maaseudulla näimme monen päivän aikana vain muutaman pyöräilijän ja nekin näyttivät lähinnä kilpapyöräilijöiltä, eivät huvipyöräilijöiltä. He pystyivät ajamaan samaa vauhtia kuin autot. Maaseudullakin on hyvin mäkistä. Mäkien, teiden kapeuden ja lujaa (jopa hulvattoman tuntuisesti) ajavien autoilijoiden takia haaveilut polkupyörillä kulkemisesta saivat meiltäkin jäädä.

80_MaltaL20182018-05-20-16h03m04s225

80_IMG_20180510_135813

Tavalliset polkupyörät tuntuivat olevan vain museo-/näyttelyesineitä

Maltalla on runsaasti erilaisten retkien järjestäjiä, retkiä kaupataan runsaasti sekä maanteille että merelle:

71_MaltaL20182018-05-20-09h40m34s097

74_MaltaL20182018-05-20-11h27m51s375

Kuljetuksia järjestettiin monessa paikkaa myös hevosvetoisina

75_MaltaL20182018-05-20-15h49m13s691

Tosin maanteillä näkyi hevosia muutenkin

Maltalle pääsee myös suurilla risteilylaivoilla…

84_MaltaL20182018-05-20-11h36m54s97084_MaltaL20182018-05-20-15h16m21s975

…sekä hienoilla huviveneillä;

85_MaltaL20182018-05-20-12h34m15s093

Paikalliset (ainakin kalastajat länsi-/kaakkoisrannikolla) kulkevat enemmän tällaisilla veneillä:

85_IMG_20180510_16254885_MaltaL20182018-05-20-10h36m48s378

Kymmenen päivän aikana bongaamistamme nähtävyyksistä on melko monipuoliset selostukset aikaisemmissa Maltabloggauksissani. Joka päivä piti kuitenkin pitää taukoja syömisen ja virkistäytymisen takia. Pyrimme käymään mahdollisimman monessa paikkaa, mutta yhdessä ravintolassa söimme kaksi kertaa.

MaltaL20182018-05-21-15h04m32s149

Fortizza Sliemassa

Fortizzassa söimme sekä tulopäivänä että lähtöpäivänä. Ruoka oli hyvää ja lähtöpäivänä söin aitoa maltalaista ruokaa, annoksen nimi on Beef Olives. Oliiveja ruoassa ei nimestä huolimatta ole; lihakuorien sisällä oli sen sijaan kananmunaa, pekonia ja juustoa. Kastike oli erittäin hyvää:

IMG_20180517_144340

Beef Olives, maukasta ruokaa 17,5 eurolla

2018-05-17 009

2018-05-13 009

Hyvää ruokaa saatiin myös majapaikkamme vierestä; Peppi’s (Bar and Dinner) (Kuvassa Pork Skewer 16,98)

IMG_20180510_153342

Marsaskalassa; Hyvät pubiruoat alle kympin (ruoat, kaksi pinttiä olutta sekä kahvit yhteensä alle kolmekymppiä)

Muita ruokapaikkojamme olivat mm. Hard Rock Cafe, Buco, Cafe Cuba, Be Birgu, dCentre (kaksi jälkimmäistä Vittoriosassa ja kaksi ensimmäistä St. Juliansissa).

IMG_20180515_180049

Ruokailun päätteeksi ja kahvin aveciksi paikalliset liköörit (3,20 euroa/kpl, pintti olutta maksoi 3 euroa, samoin kahvi americano)

Sliemassa on paljon hyviä pubeja ja baareja, seuraavassa vain pari esimerkkiä:

2018-05-16 019

Simon’s Pub

MaltaL20182018-05-20-16h05m35s661

Lady Di

Paikallisen oluen (Cisk) hinta vaihteli aika paljon paikkakunnasta ja tietenkin paikan luonteesta riippuen, pintin tai 0,5 litran vaihteluväli 2-4 euron välillä. Ulkomaiset oluet maksoivat tietenkin enemmän; Dublinerissa yksi pintti Guinnessia maksoi 4,75 euroa.

Matkan ajan oli koko ajan varsin hyvä sää, varjolämpötila oli päivisin 20-25 asteen välillä. Viimeisinä päivinä oli pari pientä sadekuuroa, kastumisen pystyimme kuitenkin välttämään.

IMG_20180517_152822

Parina päivänä oli melko tuulista

IMG_20180517_154847

 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s