Pian matkaamme Pikavuorolla Bangkokiin

Tätä kirjoitettaessa on enää hyvin vähän aikaa elämämme varmasti mielenkiintoisimman matkan alkamiseen; tässä jutusta kerron lyhyesti reitistämme sekä valmisteluistamme asiakirjojen, kodin ym. suhteen.

Matkustamme loppuvuoden ajan linja-autolla Salosta Bangkokiin. Matkan tekee meille merkittävimmäksi ja haastavammiksi varmaan se, että ikäihmisen pitää istua yli kaksi kuukautta (onneksi on aika paljon välipäiviäkin) linja-autossa. Tosin olemme aikaisemminkin tehneet muutaman pitkän linja-automatkan. Opiskeluaikana vuonna 1975 matkasimme kuukauden verran yliopiston osakunnan matkalla läpi Neuvostoliiton länsiosien Mustalle merelle asti, takaisin tultiin Moldovian, Romanian, Unkarin, Tsekkoslovakian ja Puolan läpi. Pikavuoro maailman ympäri -nimikkeellä matkustimme viime syksynä ex-Jugoslavian alueella (mm. Montenegro, Serbia, Kosovo, Albania, Kroatia, Bosnia-Herzegovina), matka kesti kolme viikkoa (ks. aikaisempia blogikirjoituksia kategoriasta Ex-Jugoslavia, syksy 2017). Nytkin matka suuntautuu useaan sellaiseen maahan, jossa emme aikaisemmin ole käyneet (tämän reissun jälkeen olemme käyneet noin 80 maassa).

WP_20171001_015

Tässä bussimme viime syksynä Albaniassa

Matkareitti on pääpiirteissään seuraava: Venäjä (n. puolitoista viikkoa), Kazakstan (n. viikon), ”stanit” (Kirgistan, Tajikistan, Uzbekistan yhteensä puolitoista viikkoa), Kiinan puolella ollaan kuukausi ja lopuksi alle viikossa ajetaan Laosin ja Thaimaan läpi Bangkokiin. Kiinassa osan porukan kanssa teemme vajaan viikon reissun Tiibetiin. Tiibetin matka tehdään junalla, bussimme ei saanut lupaa ajaa sinne. Thaimassa minä ja Merja vietämme ainakin joulun ja vuoden vaihtumisen ajan, ehkä menemme vielä Malesiaankin. Vaikka koko reissu on osaksi omatoimimatkailun kaltaista, niin Bangkokista eteenpäin olemme täysin omatoimimatkailijoita. Paluumatkapäivää emme ole vielä päättäneet.

Alustavasti ilmoittauduimme Pikavuoro Bangkokiin -matkalle tammikuun matkamessuilla, jossa Jani Laine aloitti matkan markkinoinnin. Ensimmäinen infotilaisuus järjestettiin Salossa matkaan ilmoittautuneille ja siitä kiinnostuneille maaliskuun lopussa. Vaikka suunnitelmat ja matkareittikin olivat vielä melkoisesti työn alla, niin tällöin kait alkoi lopullisesti varmistua, että reissulle lähdetään. Elokuussa reittisuunnitelmat alkoivat olla suurin piirtein valmiit; lähtöä vielä aikaistettiin pari päivällä. Toinen info järjestettiin elokuun lopussa.

Matka-automme Ajokki Royal on yli kolmekymmenvuotias bussi. Pikavuoro maailman ympäri -projekti alkoi vuonna 2011 matkalla Bangkokiin. Nyt sama reissu tehdään suurelta osin eri reittiä käyttäen. Bussi on aikaisemmin ajellut myös muualla Kaakkois-Aasiassa, Australiassa sekä Afrikassa. Tällä formaatilla on tehty vuokrabussilla matkoja muuallakin maailmassa. Vaikka bussi on melko vanha, niin Jani kertoi, että se on viime kesän aikana aika lailla huollettu, remontoitu ja lisävarusteltu. Pikavuoromatkat eivät ole valmismatkoja; viisumit, osin majoitukset, ruokailut ym. pitää järjestää itse, tosin Jani auttaa monessa asiassa. Jonkinlaisena taustaorganisaationa on Salon Tilausmatkat. Viime syksynä huomasimme, että majoituksia ei voi/pidä varata omatoimisesti etukäteen. Joinakin päivinä ei aamulla tiedetty, missä hotellissa tai millä paikkakunnalla seuraavaksi yövytään. Koska matkalla on vain yksi kuski, niin päivämatkojen pituudessa ja ajopäivien määrissä pitää kuskin olla tarkkana erilaisten määräysten takia. Matkalla voi tulla eteen monia yllätystekijöitä; esim. koskaan ei voi varmasti tietää, miten monet rajamuodollisuudet sujuvat. Hätätilassa voi tulla sekin tilanne, että joudutaan yöpymään bussissa. Tähän on kohtalaiset mahdollisuudet, koska neljänkymmenen hengen bussia ei oteta täyteen. Nyt matkalaisia on noin 25, tosin jotkut tulevat mukaan matkan varrelta (mm. Astanasta), jotkut jäävät pois staneissa tai Kiinassa. Suomesta lähdön jälkeen ensimmäisen yöpymisen piti olla Viipurissa. Muutama päivä ennen lähtöä ilmeni kuitenkin, että Viipurissa hotellitilanne on vaikea, joudumme (so. Jani joutuu) ajamaan ensimmäisenä päivänä suunniteltua pitemmälle.

Ulkopuoliset voivat seurata matkaa ajantasaisesti netistä, gps piirtää sinne reittikuvaa. Rantapallon sivulle kirjoitetaan myös virallisempaa blogia, osoite on http://www.rantapallo.fi/pikavuoro/.

Kaikki matkalaiset ovat viime kuukaudet ja viikot olleet aika kiireisiä erilaisten järjestelyjen kanssa. Matkalaisia varten perustetussa WhatsApp -ryhmässä viisumiasiat ovat herättäneet paljon keskustelua, kysymyksiä ym. Me veimme passimme ja Venäjä-viisumianomuksemme elokuun lopussa Saloon, sieltä Jani toimitti ne Turkuun Venäjän konsulaattiin. Turusta passimme matkasivat Helsinkiin Rustravel-firman toimistoon. Jani sopi tämän firman kanssa avusta Kiinan viisumien hakemisessa. Minä hain muutama vuosi sitten Kiinan viisumit henkilökohtaisesti Helsingin lähetystöstä. Viisumin hakukäytäntö, sisällöt ja hinnat ovat nyt muuttuneet, on perustettu mm. jonkinlainen viisumikeskus. Viisumianomus on yhdeksänsivuinen, lisäksi tuli liitteitä saman verran. Anomukseen piti liittää Kiinasta saatu kutsukirje ym. Näitten kanssa jouduttiinkin tekemään tiettyjä erityisjärjestelyjä, niistä kerron ehkä joskus myöhemmin. Me veimme hakemuksemme Rustravelin Tampereen toimistoon, jonka kautta asiat hoituivatkin ihan hyvin. Pian tämä hakukäytäntö taas muuttui, piti mm. henkilökohtaisesti käydä antamassa sormenjälkinäytteet. Osa porukastamme joutui kait tekemään tämänkin.

Kun Kiina-viisumit oli saatu, niin sen jälkeen alettiin anoa Tajikistanin viisumeita. Tämä sujui meiltä sähköisesti varsin hyvin. Joillakin oli suuria ongelmia viisumin maksamisen vuoksi; maksu ei millään meinannut välittyä Kazakstanissa olevaan pankkiin. Seuraava viisumitarve on Uzbekistanin viisumi. Siitä tehtiin päätös, että anotaan viisumit vasta porukalla ollessamme Astanassa. Kazakstaniin, Kirgisiaan ja Laosiin pääsee ilman etukäteen anottua viisumia. Samoin pääsee Thaimaahan, mutta siitäkin meinaa nyt tulla meille pikku ongelma. Lentämällä menevät suomalaiset voivat olla maassa 30 päivää ilman varsinaista viisumia. Kun maahan saapuu maitse, niin lupa heltiää vain 15 päiväksi. Meidän oli aikomus olla Thaimaassa hieman pitempään, jottei tarvitsisi tulla kovin kalliilla lennolla takaisin. Yksi mahdollisuus on, että menisimme Thaimaasta Maleasiaan ja lentäisimme kotiin Kuala Lumpurista.

Seuraavaksi sitten tulee kysymys matkavakuutuksesta; vaikka jo pidensimme normaalisti 45 päivää voimassa olevaa vakuutusta, niin nyt se päättyy kuitenkin jo kuudentena päivänä tammikuuta. Lisäpäivät saattavat maksaa turhan paljon (IF ei ole vastannut jo muutama päivä sitten tekemäämme soittopyyntöön). Valuuttaa saimme Forexista vain neljää erilaista, epävarmaa kuitenkin on, että kuinka paljon rahaa matkan aikana tarvitaan.

Talon suhteen on myös ollut mietittävänä monta asiaa. Meillä on jo ennestään monipuolinen Verisuren hälytysjärjestelmä, mutta emme luota nyt pelkästään siihen. Hankimme myös pihaa kuvaavan valvontakameran. Kamera ilmoittaa tekstiviestillä välittömästi kännykkään, jos joku liikkuu pihalla. Kamera ottaa tästä vierailusta myös videon ja kuvan, jonka näemme myös matkalla ollessamme kännykästä tai sähköpostista. Luvallisia vierailuja tulee myös tapahtumaan. Yksi kaveripariskunta käy kastelemassa kukkia, tarkistaa mahdolliset postit ym. Lisäksi hankimme itsellemme talonmiehen, joka tekee tarvittaessa lumitöitä. Sanomalehtien tulemisen lopetamme kokonaan, muu posti menee pojallemme Tampereelle. Laskut tulee onneksi jo valtaosin sähköisesti. Mutta aina postilaatikkoonkin jotain tulee.

Vielä pitäisi tehdä matkustusilmoitus, keskeyttää jäteastioiden tyhjennys, käydä vaihdattamassa autonrenkaat ym. Matkatavaroiden suhteen on pitänyt miettiä monia asioita. Bussiin mahtuu mukaan hyvin tavaraa, mutta huomioon pitää ottaa myös paluulento. Koska alkumatkasta tarvitaan myös talvivaatteita, täytyy miettiä, että voisiko jotain jättää matkan varrella pois. Kun Kiinassa on ongelmia tiettyjen nettisivujen suhteen, niin pitää yrittää hankkia joku ajan tasalla oleva palomuurit kiertävä vpn-ohjelma (kiinalaiset vaihtelevat usein näitä muureja). Suuren määrän karttoja otan mukaan läppärillä ja iPadilla, joitakin karttoja olen myös tulostanut paperille. Runsaiden videokuvausten tallentamiseksi oli ostettava ulkoiset kovalevyt. Mukana pitää olla passin ja valokuvien kopioita ym.

Tänään käymme ottamassa influenssarokotukset, saamme ne vaikka viralliset rokotustilaisuudet Nokialla eivät vielä ole alkaneet. Muuten rokotusasiat lienevät tyydyttävässä kunnossa. Mukaan tarvittava lääkearsenaali on melkoinen, toivottavasti kaikki saadaan kulkemaan rajojen yli. Reseptilääkkeistä minulla on tämän varalta todistus. Tiibetissä on vuoristotaudin riski, siihenkin pitää yrittää varautua.

Pikavuorotunnus

1 thought on “Pian matkaamme Pikavuorolla Bangkokiin

  1. Varmaan jo tiesittekin mutta Thaimaaseen on taas saanut jo pari vuotta maarajaltakin 30päivän oleskeluoikeuden. tuo 15 päivää ei ollut kovinkaan monivuotinen kokeilu

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s