Götan kanavan varrelta 2: Karlsborgista Sjötorpiin

Ruotsipyöräilymme neljäntenä päivänä Vättern-järven ylitettyämme yövyimme Karlsborgin viihtyisässä hotellissa (Kanalhotellet) aivan Götan kanavan vieressä.09_IMG_20190704_102205Majoituimme hotellin vieressä olevassa tilavassa ja viihtyisässä mökissä. Polkupyörät saimme huoneemme eteiseen, kun talon toisessa huoneistossa ei ollut asukkaita.10_Ruotsi3_192019-07-29-21h16m44s25212_Ruotsi2_192019-07-23-17h39m54s903

11_Ruotsi2_192019-07-23-17h42m41s930

Näissä tiloissa söimme maittavan illallisen ja aamiaisen

Seuraavana aamuna lähdimme polkemaan kohti Vänern-järven rannalla olevaa Sjötorpia. Pian Karlsborgia halkovan Götan kanavan jälkeen alkaa Viken- järvi, jonka jouduimme kiertämään maaseudulla kulkevia yleisiä teitä pitkin.

Karlsborgin ja Sjötorpin välillä on kanavasulkuja 21, lisäksi on lukuisia muita siltoja; näistä näytä myöhemmin tässä jutussa muutaman esimerkin. Hotellimme vieressä oleva silta nousi ylös juuri, kun olimme lähdössä jatkamaan, alaslaskeminen kesti aika kauan – niin kauan, että eräs paikallinen joutui menemään hoputtamaan sulunhoitajaa (ehkä sululle odotettu purjevene tuli odotettua hitaammin – silta laskettiin vihdoin alas ennen kuin vene saapui).15_Ruotsi2_192019-07-23-17h46m24s595Seuraavalla noin 30 kilometrin ”palveluköyhällä” osuudella ei ollut minkäänlaisia anniskeluliikkeitä tai vastaavia. Komean Beatebergin kirkon vierestä löytyi mukava taukopaikka, jossa saattoi nauttia vähän eväitä. Keskellä Ruotsia liikkuessaankin kannattaa ottaa mukaan hieman omia eväitä, kun liikkuu polkupyörällä.  Lähellä Karlsborgia on Forsvik-niminen kunta, jossa tosin olisi voinut poiketa (liian lähellä meidän lähtöpaikkaamme).

Tåtorpista alkaa jälleen kanava-osuus ja sieltä löytyi mukava pieni kahvila (Tåtorp Cafe & Logi). Tåtorpiin saapuessamme alkoi sade, onneksi kahvilalla oli myös katettuja ”terassitiloja”:30_IMG_20190704_134127

Tåtorpista oli vielä matkaa Sjötorpiin yli 35 kilometriä, mutta reitti kulki koko ajan kanavan vieressä ja hyviä taukopaikkojakin löytyy.

35_Ruotsi3_192019-07-29-11h50m47s103_Vassbacken

Vassbacken

Lähestyessämme Töreboda-nimistä kuntaa tuli taas voimakas sadekuuro. Poikettuamme hiukan kanavapyöräteiltä sivuun, löysimme jonkinlaisen teollisuusrakennuksen, jonka räystään alla pidimme sadetaukoa.38_Ruotsi3_192019-07-29-12h32m14s207

Törebodassa on yksi mielenkiintoinen nähtävyys; maailman pienin lautta Lina. Lautta näytti toimivan käsivetoisesti. Rannalla pienessä kopissa päivysti lautanhoitaja.60_Ruotsi3_192019-07-29-13h02m19s33660_2019-07-04 009

Törebodassa ruokailimme ja pidimme sadetta. Sateet taukosivatkin lopulta, mutta sateet näkyivät ja tuntuivat  hiekkaisilla pyöräteillä ja pienillä silloilla.70_Ruotsi3_192019-07-29-15h31m58s495

Sjötorpia kohti pyöräileminen oli kuitenkin helppoa, koska maasto oli laskuvoittoinen; aina sulkujen kohdalla laskeuduttiin alaspäin. Karlsborgin ja Sjötorpin matkalla laskeuduttiin noin 90 metristä 44 metriin.74_Ruotsi3_192019-07-29-16h11m08s93274_Ruotsi3_192019-07-29-16h33m04s447Sulkujen ja siltojen lisäksi matkalla oli myös mukavia lepopaikkoja. Veneillekin niitä näytti olevan, jopa paikoissa missä ei näyttänyt olevan ympärillä mitään muuta.75_IMG_20190704_18492675_Ruotsi3_192019-07-29-16h15m46s54876_Ruotsi3_192019-07-29-16h22m05s663Norrqvarnissa, Lyrestadin kunnassa, on eräänlaisten rullien päällä liikuteltava silta sulun päällä. Suuri osa silloista tällä kanavan osuudella taitaa olla tällaisia rullasiltoja nostosiltojen ja kääntyvien siltojen ohella.77_Ruotsi3_192019-07-29-16h27m41s089

80_Ruotsi3_192019-07-29-16h35m33s873

Kanava-kirkkokin tuli vastaan

Sjötorpia lähestyessämme alkoi aurinkokin tulla esille pilvien jäädessä taakse ja sivulle.82_Ruotsi3_192019-07-29-16h38m34s492Alla Sjötorpin satamaa ja yksi kylän suluista:83_Ruotsi3_192019-07-29-16h44m56s51989_Ruotsi3_192019-07-29-16h52m01s00194_Ruotsi2_192019-07-23-18h09m28s062

Sjötorpin majoitus oli aikaisempaa vaatimattomampi, mutta kun koko huoneisto kahdeksan sängyn kanssa oli hallussamme, niin tilaa oli hienosti.

Sjötorpista löytyi hyvä kapakka, jossa voimme ottaa hyvät maljat reissun tähän astiselle hyvälle sujumiselle. Viiden päivän aikana oli poljettu reilusti yli 300 km, vaikka sääolot sateineen ja vastatuulineen olivat pyrkineet hidastamaan matkamme tekoa.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s