Vänernin rannoilta Pohjanmeren rannalle

Perjantaina 5.7 aamulla Ruotsi-pyöräilymme ilmansuunta vaihtui (kaakko>lounas), kun lähdimme Vänern-järven rantoja seuraillen kohti Ruotsin länsirannikkoa. Tuulen suuntakin oli tietenkin(?) vaihtunut eli emme nytkään täysin päässeet eroon vastatuulesta. Päivä oli kuitenkin mukavan aurinkoinen ja vähätuulisempi kuin aikaisemmat päivät.

05_IMG_20190705_080347

Sjötorpin Jugesh Vandrarhem & Rum -majoituksessa huoneeseemme tuotiin tällainen aamiainen.

Seuraavan majoituksen olimme varanneet Vänersborgiin, Vänersborg on yli 20 000 asukkaan kunta Vänernin etelä-/lounaspäässä. Vänern on Ruotsin suurin ja Euroopan kolmanneksi suurin luonnonjärvi.

Aluksi jouduimme pyöräilemään aika vilkkaan maantien hyvin kapealla pientareella noin kymmenen kilometriä.  Matka sujui joutuisasti, koska maasto oli tasaista. Hassle-nimisellä paikkakunnalla käännyimme pois vilkkaalta maantieltä pienemmille kyläteille ja lopulta hyvälle pyörätielle; Mariestad oli toisen kymmenen kilometrin matkan päässä.

10_IMG_20190705_105541

Hasslen kirkko oli hyvä maamerkki kyläteille kääntymiselle

12_Ruotsi3_192019-07-30-09h38m11s91912_Ruotsi3_192019-07-30-09h47m59s211

Aamupäivän pyöräilymme tavoite oli Mariestadin kaupungin rautatieasema. Mariestadista tarkoituksenamme oli ajaa junalla Lidköpingin kaupunkiin. Sjötorpista juna ei kulje ja Lidköpingistä junarata kääntyi poispäin tämän päivän kohteestamme. Ilman tällaista junamatkaa pyöräilyä tulisi noin 130 km.

Autiolla Mariestadin rautatieasemalla pähkäilimme aika kauan, että milloinkahan juna oikein menee ja mihin asti. Ristiriitaista tietoa saatiin lippuja myyvältä kioskin ihmiseltä sekä paikalla palloilevilta avuliailta paikallisilta (hieman laitapuolen ihmisiltä (?), mutta ihan mukava oli jutella).

13_Ruotsi3_192019-07-30-10h30m50s727

Kun juna tuli vasta parin tunnin päästä, pääsimme hieman katselemaan kaupunkiakin

15_Ruotsi1_192019-07-23-09h55m26s616Kun Lidköpingin jälkeen suunniteltu ratatyö ei ollutkaan vielä käynnissä ja kun kioskin ”lipunmyyjä” möi Merjalle pitemmälle/väärälle matkalle oikeuttavat liput, niin ajoimme lopulta saman tien pari pysäkkiä ohi Lidköpingin, sieltä oli lyhyempi matka polkea Vänersborgiin. Infon antamisessa ja pyörien ulosauttamisessa on annettava suuri kiitos mukavalle naiskonduktöörille.20_2019-07-05 00420_2019-07-05 006Pian Stora Levenen jälkeen jouduimme ajamaan vielä vilkkaammalla maantiellä kuin aamulla. Pääsimme Grästorpin kuntaan, jossa pidimme ruokatauon.

Jo ennen Grästorpia olin alkanut tutkia, että löytyisikö pyöräilylle jotain rauhallisempaa tietä. Sellainen löytyikin, vaikka kilometrejä tulikin tästä uudesta reitistä viitisen kilometriä lisää. Samalla pystyimme kiertämään pääosin lähellä Vänersborgia sijaitsevat melkoiset mäet. Pyöräilykilometrejä päivälle kertyi noin 70 ja 400 kilometrin kokonaismatkapituus tuli selvästi ylitettyä.27_Ruotsi3_192019-07-30-12h03m58s621

Vänersborgissa majoituimme hyvässä Best Western Arena -hotellissa.

Lauantaina oli tarkoitus polkea ainakin merkittävä osa noin 100 kilometrin matkasta Göteborgiin seuraten Götajokea. Tämä joki täydentää vesireitin, joka alkaa Itämereltä ja laskee Pohjanmereen Kattegatin salmeen. Koska luvassa oli sateinen päivä ja terveydentilassani oli hiukan toivomisen varaa, niin päätimme lopulta kulkea tämän matkan junan kyydissä. Alla olevissa kuvissa ollaan Vänersborgin rautatieaseman vieressä.

36_IMG_20190706_122134

Vänersborgin asemalla/matkakeskuksessa oli hyvän näköinen pyöräparkki

Merkittävää Trollhättanin kaupunkia katselimme vain märkien junaikkunoiden läpi.

Göteborgin rautatieasemalla pidimme sadetaukoa ja poljimme lopulta muutaman kilometrin päässä olevaan majoitukseemme (Spar Hotel Gårda). Sateen tauottua illalla ajelimme ratikalla kaupungin keskustaan ja ruokailimme alla kuvatussa ravintolassa. Vähän katselimme kaupungin vilkasta menoa, väkeä oli runsaasti liikkeellä, kaupungissa oli lauantai-iltana monia tapahtumia.50_2019-07-07 00349_2019-07-06 006