Linja-automatkalla Kaukasiaan Baltian läpi Puolaan (Baltia osa 2)

Latvian puolelle tultaessa oli tavoitteenamme ajaa Daugavpilsiin (Väinänlinnaan) asti lounaalle. Aluksnen (ks. edellä) jälkeen tiet kuitenkin huononivat sen verran, että aikaa kului oletettua enemmän. Tämän takia aterioimaan pysähdyttiin Rezekneen. Osa tyytyi Hesburgerin tarjontaan, mutta minä ja Merja suunnistimme lähimpään pizzeriaan, kello taisi olla tällöin kahden maissa.

Rezeknessä ehdittiin vähän kuvata nähtävyyksiäkin, tässä vain kaksi esimerkkiä:13_LatviaLiettua_190000313_LatviaLiettua_1900002Matka jatkui seuraavaksi Daugavpilsiin. Huonohkot itäisen Latvian tiet ja myös tietyöt hidastivat edelleen jonkun verran matkantekoa. Daugavpilsissa oltiin noin viiden-kuuden maissa.18_LatviaLiettua_1900007

17_LatviaLiettua_1900008

Taivas oli myös muuttumassa iltapäivän kuluessa ja helteet olivat väistymässä. Daugavpilsistä lähtiessä näimme myös pari kunnon salamaa, sateelta kuitenkin vältyttiin.

20_LatviaLiettua_1900010

Daugavpilsissä, niin kuin Viron Rakveressäkin, oli käynnissä jonkinlainen toritapahtuma, vaikka oli maanantai-iltapäivä (kuvassa kait jonkinlaista tanssillista akrobatiaa).

Aukion vierestä tunnistin hotellin, jossa olimme majoittuneet kymmenkunta vuotta sitten polkupyöräreissullamme. Muistoja yritimme herätellä ja palautella hotellin terassilla istuen. Sen muistimme, että hotelli oli hyvin polkupyöräystävällinen, kun saimme viedä pyörät hotellin pääovesta vastaanoton viereen. Polkupyöräystävällinen hotelli näytti olevan edelleenkin, koska aulassa oli pyörämainontaa – pyörät olivat nyt sähköpyöriä.21_LatviaLiettua_190001122_Viro3_1900001Suomi ja kotikaupunkimmekin näytti olevan hyvin esillä Väinänlinnan keskustassa:

Latvian-Liettuan rajalla oli enemmän toimintaa kuin Viron-Latvian rajalla. Jani joutui rajalta ostamaan vinjetin eli piti maksaa tienkäyttömaksu. Tämä toistui myöhemmin myös Liettuan ja Puolan rajalla.29_IMG_8083

30_IMG_8084

Liettuan puolella oli kaksi tiukkailmeistä rajavartijaa?

30_IMG_20190902_192925

Karhuherra sen sijaan rupesi vahtimaan minua, mutta kun minulla ei ollut sille mitään tarjottavaa, pääsin mukavasti palaamaan linja-autoon.

Melko pian Liettuan puolella ilta myös pimeni. Vaikka oli myöhä ja pimeä, niin taukojakin piti pitää. Alla kuvatussa pysähdyspaikassa laskettiin tarkkaan, kuinka kauan kuskilla on virallista ajoaikaa jäljellä. Puolen tunnin pakollisen tauon jälkeen todettiin, että ajoaikaa kuskille on tarpeeksi Kaunasiin pääsemiseksi.32_IMG_20190902_212819Kaunasin kaupunkiin ehdittiin lopulta saman vuorokauden puolella. Minä ja Merja kirjauduttiin huoneeseen klo 23.50. Vielä saatiin pienen odottelun jälkeen virvokkeitakin huoneeseen. Sen jälkeen uni maistui kyllä hyvin.

LatviaLiettua_1900006

Ibis-hotellimme Kaunasissa

Mörkö parkissa hotellimme lähellä

Aamulla emme pitäneet mitään kiirettä ylösnousulla, aamiaisella ja pakkaamisella. Silti ehdimme kuitenkin tekemään kaupungissa pienen kävelykierroksen, koska lähtö kohti Puolaa tapahtui vasta n. klo 12. Kävelyreittimme suuntasin ensin sille kadulle, jossa olimme yhdellä pyöräreissulla yöpyneet vuosia sitten. Uskoisin että löysin myös entisen majoituspaikkamme:LatviaLiettua_1900001 50_IMG_8098Kävimme ottamassa muutaman kuvan kävelykadun päässä:51_IMG_8103IMG_20190903_11145351_IMG_8094LatviaLiettua_1900004

Kaunasiin saavuttuamme Mörkö-bussimme oli kulkenut noin 900 km. Sieltä lähdön jälkeen ylitimme tiistaina rajan parin tunnin päästä, samalla saimme päivälle yhden tunnin lisäaikaa, kun siirryimme Keski-Euroopan aikavyöhykkeelle. Iltapäivällä tavoitteena oli hyvissä ajoin ruokailla Bialystokissa. Mm. yksi kolari hidasti matkan tekoa melkoisesti, muutakin nähtävää matkalla oli:LatviaLiettua_1900010LatviaLiettua_1900008

LatviaLiettua_1900009

Monen viihtyisän kylän ja kaupungin läpi ajettiin

Puolan puolella minulle ja Merjalle tutut kaupungit Suwalki ja Augustow ohitettiin ohitusteitä pitkin. Bialystokiin saavuimme n. klo 16.30 aikoihin. Ruokailu- ja nähtävyyksien katseluaikaa varattiin puolitoista tuntia, mutta lähdöstä myöhästyttiin yli puoli tuntia. Olimme hajaantuneet keskustan eri ravintoloihin ja joissakin paikoissa ruoan saaminen oli hidasta. Me ruokailimme Sherlock Holmesissa:

Nähtävyyksiä ja tapahtumistakin kaupungissa tuntui olevan, minä mm. kävin kuvaamassa komeassa kirkossa pätkän messua.80_IMG_8155LatviaLiettua_190001580_IMG_8169Reissumme kokonaisuuden ja jatkosuunnitelmien kannalta paras yöpymispaikkakunta olisi Lublin. Tavoite oli, että seuraavana päivänä pääsisimme hyvissä ajoin siirtymään Ukrainan puolelle, jolloin samalla saapuisimme hyvissä ajoin Lvivin kaupunkiin, jossa yöpyisimme kaksi yötä. Tällä ihan kohtuullisen lyhyellä ajomatkalla ennalta-arvioimaton osuus on se, että miten nopeasti selviämme rajamuodollisuuksista. Siirrymmehän tässä pois EU:n alueelta.

Bialystokista pääsimme lähtemään vasta lähempänä klo 19. Tässä vaiheessa oli jo selvää, että Lubliniin asti emme tämän illan aikana pääse. Ja joillakin teilläkin ajaminen oli hidasta, mm. silloin kun vain tien vastaantulevan kaistalla oli päällystettä.LatviaLiettua_1900019 Ensimmäisellä taukopaikalla alettiin tutkailla majoitusvaihtoehtoja ennen Lublinia. Selvisi, että mahdollisuuksia ei ole kovinkaan paljon, ainakaan Booking.comin kautta etsien. Yhteen paikkaan Jani ehti jo tehdä pienen varauksen soittopyynnön kera. Kun soittoa ei alkanut kuulua, niin keksittiin jonkun verran reitin sivulla oleva, aivan hyväntuntuinen majoitus. Sinne päätettiin suunnistaa. Mutta kun huomattiin millainen tie (”oikotie”) sinne johti, alkoi osalta porukasta jo uskoa loppua; ”onko tässä mitään järkeä”.LatviaLiettua_1900021Aamun hieman tihkusateinen sää oli muuttunut kauniiksi illaksi:

Kun kuitenkin hotelli Korczewin kylästä lopulta tuli vastaan, niin se näytti ensin aivan pimeältä ja hiljaiselta. Sisälle lähetettiin kuitenkin neuvottelupartio (Henna ja Mara) ja neuvottelut pääsivät alkuun. Ongelmaa tuotti vain se, että minkäänlaista yhteistä kieltä ei ollut sisältä löydetyn mieshenkilön kanssa. Terokin venäjänkielen taitoisena haettiin apuun, mutta sekään ei paljoa auttanut.IMG_8192 Lopulta vastaanoton mieshenkilö (jonkunlainen talon vartija?) soitti omistajalle, joka osasi englantia. Neuvottelut johtivat lopulta siihen, että 22 henkilölle löytyi majoitus. Neuvottelu mahdollisesta alennushinnasta ei johtanut tulokseen, jouduimme aamulla maksamaan saman (tosin aivan kohtuullisen) hinnan, millä majoitusta mainostettiin Bookingissa. Aamiaista ei saatu järjestymään; eivät varmastikaan olleet tarvikkeiden ja henkilökunnan osalta valmistautuneet tällaiseen hotellin valtavaan suosioon. Huoneet olivat tilavia ja muutenkin hyviä. Paikan mukava ympäristö paljastui kokonaisuudessaan vasta seuraavana aamuna:

Jotkut keittivät aamulla kahvinsa itse, mutta osalle lähdön jälkeen löydetyn ensimmäisen huoltoaseman aamubrunssi oli tarpeen