Pikavuoro läpi Moldovan

Ukrainan Chernivtsistä lähdimme ajamaan kohti Moldovaa lauantaiaamuna jo klo 9 jälkeen. Tämä lähinnä sen takia, että hotellimme oli vaatimaton eikä aamiaista ollut saatavilla. Onneksi autossa oli kahvinälkäisille omat ”kahvilat”, kiitos mm. Anulle.

05_Moldova2_19000005_1

Kaupungista poistumisen jälkeen ajoimme mm. tällaiselle sillalle ja siinä jännättiin, että kestääkö silta (varsinkin kun toiselta puolelta sillalle änki samaan aikaan paljon vastaantulevia autoja)

07_IMG_20190907_093508

Ukrainan/Moldovan rajalla oltiin jälleen monta tuntia. Katso rajatunnelmista Hennan raportista Rantapallon sivulta.

Ensimmäinen pitempi pysähdyspaikka oli noin puolimatkassa Balti-nimisessä kaupungissa:25_Moldova2_1900007

14_IMG_20190907_192325

Ennen Kisineviin saapumista saatiin ihailla komeata auringonlaskuakin.

29_2019-09-07 014

Bussimme oli jo melko pitkään kaivannut myös nesteytystaukoa, WC:n nesteytys saatiin tehtyä ennen Kisineviä.

Moldovan Kisineviin (tai Chisinauhun) saavuimme noin klo 22 illalla. Tällä kertaa porukka jakautui ensimmäisen kerran useaan eri hotelliin. Bussi jäi Aria-hotellille Melkein välittömästi saavuttuamme hotelliin, saimme vieraita kahdesta uudesta (ennestään hyvin tutusta) pikavuorolaisesta, jotka olivat saapuneet kaupunkiin jo edellisenä päivänä. Kanssamme samassa hotellissa (Hotel Florence) asui kolme muuta meikäläistä ja lähistöllä myös muita. Nämä uudet matkalaiset halusivat heti lähteä oppaiksi Kisinevin lauantai-illan rientoihin. Lopulta meitä oli koossa toistakymmentä pikavuorolaista. Käytiin parissakin baarissa ja viimeisessä paikassa osa nautti vielä myöhäisen illallisen.35_IMG_20190907_23394235_IMG_20190908_01024935_IMG_20190908_014050 Vaikka edelliset illat ja yöt jonkun verran rasittivat, niin takaisin hotelliin saavuimme vasta noin kello kolme.30_IMG_20190908_191822Seuraavana pääsimme katselemaan nähtävyyksiä vasta iltapäivän puolella.

56_IMG_20190908_154446

56_IMG_8568

Suuri aukio ja riemukaari hallituksen rakennuksen edessä.

57_IMG_20190908_154353Kirkon edessä yksi hääpari skoolasi kuohujuomalla. Papit katselivat vierestä:

59_IMG_20190908_143139

Osa kirjakaupasta

Koska oli sunnuntai ja formulapäivä ja kun en saanut hotellin TV:stä mitään formulaan viittaavaa näkyviin, niin piti yrittää kaupungilta löytää baaria, jossa kisa näkyisi. Ja meitä onnistikin mainiosti. Etsin Carlsberg-baaria, joka kuitenkin oli muuttanut nimensä Erik the Red’iksi. Ulkopuolelta vaatimattoman näköinen paikka olikin viihtyisä paikka kaksine kerroksineen ja monine televisioineen, joista kaikista näkyi formulaa. Baarissa sai myös yllättävän hyvää ruokaa – söin siellä reissun ensimmäisen pippuripihvin, joka oli yllättävän maukas.61_2019-09-08 00560_IMG_20190908_17113560_IMG_20190908_17453565_2019-09-08 001

Baaripäivällisen jälkeen etsimme vielä Kira’s Clubin (oli paluumatkan varrella hotellille). Sinne oltiin jo edellisenä yönä menossa Katariinan johdattamana, mutta väsy iski kesken kaiken. Kuitenkin tämä paikka piti käydä katsastamassa oikein sisätiloiltaan, joka oli kellarissa. Emme jääneet istumaan lämpimälle terassille.

Hotellimme läheltä bongattiin vielä ravintola, jossa tanssittiin elävän musiikin tahdissa vauhdikkaasti:

Emme jääneet tanssimaan, vaan iltaa vietettiin vielä jonkun aikaa oman hotellin terassilla.

Aamulähdön oli sovittu tapahtuvan kello 10 Aria-hotellilta, mutta meille järjestettiin poiminta hallituksen talon edustalle klo 10.15. Kun olimme paikalle kävelleet, huomasimme että aukiolla on pysähtymiskielto. Ajattelimme maaseudulla kulkiessamme, että sellainen merkki ei autoilijoille merkitse mitään – ehkä melkein jopa päinvastoin. Kun sitten neljä meidän porukastamme saapui taksilla tälle aukiolle, niin hetkessä poliisiauto oli vieressä ja taksi sai ilmeisesti melkoiset moitteet – ei kuitenkaan kait sakkoja. Tämän takia meidän oli käveltävä sivukadun varrelle yhden trollikkapysäkin viereen. Siitä pääsimme tavaroinemme siirtymään bussiin ja aloittamaan päivän matkan kohti Odessaa.

2019-09-09 003k

Kaupungin perustaja vilkuttaa taustalla, että tänne voi linja-autolla pysähtyä.

2019-09-09 008

Jotkut bussimme istuimet vaativat hieman huoltoa

Taukopaikka noin 50 km:n päässä, Ukrainan rajalle oli vielä matkaa satakunta kilometriä

Moldova4_1900002

Palanca muutaman kilometrin päässä rajalta. Moldova päästi ja Ukraina otti meidät vastaan nopeasti, rajamuodollisuuksiin meni aikaa vain noin tunti.

PS. Pikavuoro oli Moldovassa jo kaksi vuotta sitten. Minä ja Merja emme olleet tällä osuudella mukana. Sen sijaan poikkesimme kuukauden pituisella linja-autoreissullamme täällä jo vuonna 1975. Tästä reissusta on kuva tuossa blogimme etusivun yläosassa, siinä linja-automme on ehkä parlamentin edessä? (Vaihdan ehkä kuvan tuorempaan joku päivä).