Oi Odessa, sä helmi Mustanmeren…

08_Odessa2_1900014Moldovosta saavuimme Odessaan maanantai-iltana (9.9) hyvissä ajoin (ennen klo 18). Toiveikkaina odottelimme, että pääsemme vielä valoisaan aikaan etsimään ruokapaikkaa ym. Toiveet kuitenkin kariutuivat, kun kuulimme, että hotelli (Black Sea Hotel Rishelievskaya), johon meille kaikille oli varattu huoneet, olikin täysin kiinni. Ulkopuolella oli kait jotain tietoa ”teknisistä ongelmista”. Rakennuksessa oli ilmeisesti ollut menossa jotain remonttia, joka oli viivästynyt. Avaamisajankohdasta ei ollut mitään tietoa. Ennakkotietoa majoituksen peruuntumisesta ei ollut tullut.

Sitten alkoikin kiivas uuden majoituksen etsimisprosessi. Suhteellisen läheltä ja oikeastaan vielä paremmasta paikasta keskustasta löytyi Oktober-hotelli, johon suurin piirtein kaikki ehkä mahtuisivat. Linja-auto sai parkkeerata hotellin eteen.17_2019-09-11 005 Hotellilla oli kuitenkin puutteita mm. netin toimivuuden, aamiaisen ym. suhteen. Mm. tämän takia ja myös sen takia, että halusimme majoituksen, jossa on pyykinpesumahdollisuus, etsimme myös muita majoituksia mahdollisimman läheltä. Minä ja Merja löysimme hyvän huoneistohotellin noin sadan metrin päästä. Hotelli sijaitsi vanhojen ja huonokuntoisten rakennusten ympäröimältä sisäpihalta. Sitä ei meinattu ensin löytää, mutta isäntä löysi meidät kadulta harhailemasta. Usea muukin varasi apartement-majoituksen. Majoitukseen sisällepääsemiseen oli annettava ensin koodi, jolla pääsi sisäpihalle ja sen jälkeen oli käytettävä kaksi kertaa avainta:

10_Odessa_1900002

Kuva tilavan huoneistomme sohvista ilman vieraita, joita meillä oli Odessan toisena iltana seitsemän kappaletta (kaikki naisia), mutta häveliäisyyssyistä jätän kuvat siitä tilaisuudesta julkaisematta.

Toinen epävarmuutta aiheuttanut tilanne tulopäivän illalla oli se, että laivayhtiöstä oli tullut Janille ilmoitus, että Kaunas-laivamme lähtö yli Mustan meren viivästyy. Lähtö tapahtuisi joko 11. tai 12. päivä. Seuraavana aamuna Jani sitten ilmoitti, että varatkaa majoitukseen lisäyö. Laiva lähtee vasta 12. päivä puolen päivän maissa. Bussi lähtee Oktober-hotellin luota klo 9. Me saimme helposti varattua lisäyön apartementtiimme.

Tulopäivän iltana alkoivat sitten WhatsApp-viestit sinkoilla kännyköissä. Porukka oli löytänyt erilaisia ruokapaikkoja. Me ruokailimme usean muun kanssa tällaisessa paikassa:

18_IMG_20190911_130934

Frebule City

Minun pihvini oli aika pieni (vasemmalla), onneksi sain Merjan ruoasta vähän avustusta.

Tiistaina ruokailimme irlantilaispaikassa (Mick O’Neill’s Irish Bar):40_2019-09-11 03741_IMG_20190911_190140Kun seuraavana päivänä kävelimme paikan ohi, huomasi Merja että pubissa näkyi pohjoismaiden lippujen lisäksi Moldovan lippu. Yllättäen siellä saikin vaihtaa Moldovan rahat paikallisiksi rahoiksi. Asiaa olimme kysyneet jo monesta pankista ja rahanvaihtopisteestä aikaisemmin eikä Moldovan rahaa oltu huolittu.

Odessan ongelmat eivät loppuneet maanantai-iltaan. Keskiviikkona ilmeni uusia ongelmia, sähköt katkesivat klo 11 jälkeen sekä meidän huoneistosta että hotellista. Me lähdimme puisto- ja rantakävelylle. Kun palasiimme n. klo 16.30 olivat ne edelleen poissa. Oli alettu jo huolestuneita siitä, että miten lataukset kestävät kännyköissä ym. Sähköt palautuivat kuitenkin pian sen jälkeen saavuimme asunnolle.

Odessan merkittävin tai ainakin tunnetuin nähtävyys on Potemkinin portaat. Ne tulivat kuuluisiksi Sergei Eisensteinin elokuvasta Panssarilaiva Potemkin. Elokuvassa ammutun äidin lastenvaunut tulivat hidastetusti alas portaita. Me lähestyimme portaita alakautta ja kävelimme ne ylös. Eräät ajoivat ylös funikulaarilla.

20_Odessa1975

Olemme käyneet Odessassa vuonna 1975 linja-automatkalla. Tässä tuolla matkalla otettu kuva.

IMG_4047IMG_4055IMG_4057

20_IMG_862524_Odessa1_1900001

25_IMG_8633

”Sivumatkalaisemme”, oman tiensä kulkija, Pöke (aina välillä paikalla bussissa – välillä ties missä) ilmestyi myös portaille.

Joku sanoi, että Odessassa merkittäviä nähtävyyksiä on vähemmän kuin miljoonakaupungeissa yleensä. Erilaisia patsaita ja museoita kyllä on paljon. Portaiden yläpäässä on Due de Richeliun patsas ja vähän matkan päässä aukiolla Katariina II:patsas. Katarina II perusti Odessan 1700-luvulla ja kardinaali Richeliu oli kaupungin ensimmäinen kuvernööri 1800-luvun alussa.

33_2019-09-11 043

Alexander Pushkinin monumentti kaupungintalon edessä

39_IMG_20190911_195918

Tämän pidemmän miehen nimeä en tiedä

Laivamatkan viivästymisen takia tulleella lisäpäivänämme lähdimme iltapäivällä kävelemään läheisen puiston läpi kohti rantaa. Puisto oli niin suuri, että sielläkin piti pysähtyä tauolle puu-ukkojen seuraksi:

Läheltä rantaa löytyy Tuntemattoman sotilaan muistomonumentti:

Odessa on varsin mäkinen, kun liikkuu rannan lähellä, muitakin kuin Potemkinin portaita on paljon:60_2019-09-11 019Seuraavalle tauolle jäimme Lanzhero Beachin Mamanilla:63_Odessa2_1900003

79_IMG_8670

Maisemia täällä on tosin varsin monenlaisia, tämäkin näkymä on ihan keskustassa

Rakennusnähtävyyksiäkin piti joitakin bongata:

70_Odessa1_1900001

Ooppera- ja balettiteatteri

70_IMG_8688

Suihkulähde teatterin vieressä

73_IMG_20190911_191908

Katedraali

Kaupungissa on myös ostos- ja kävelykatuja. Monine ravintoloineen ja erityisesti iltavalaistuksineen ne näyttävät ihan mukavilta:

80_2019-09-11 007

Kadulla törmäsimme suureen määrään raitapaitaisia nuoria miehiä ja naisia. Joukossa oli myös valkoasuisia ja koppalakkisia naisia. Olikohan lähistöllä joku merenkulkuoppilaitos tai vastaava.

39_IMG_20190911_193439

Kerjääviä kissoja ilmestyi usein jalkojen viereen ravintoloissa, tämä patsas kuvannee sitä tapahtumaa

Lopuksi vielä vähän patsaskavalkadia, nimet näille voin yrittää kirjoittaa myöhemmin: