Mustan meren ylitse Kaukaasiaan

Bussimme starttasi Odessan hotellin edestä klo 9:n jälkeen torstaiaamuna (12.9).05_2019-09-12 006 Ajelimme kaupungista ulos toista tuntia (matkalla mm. jonkun verran ruuhkia) ja sen jälkeen pidettiin yli puolen tunnin tauko yhdellä huoltoasemalla. Lähellä oli paikka, josta oli määrä noutaa laivalippumme klo 11. Jani sai liput tai oikeastaan vain laivaan astumiseen oikeuttavat paperit. Näissä useimmissa oli neljän henkilön nimi ja varattu hyttiluokka. Tällöin kello oli jo lähes kaksitoista.10_2019-09-12 008

11_2019-09-12 010

Laivatoimiston vieressä oli kahvila, jossa oli vain kahviautomaatti

Läheisestä kylästä löytyi vähän ajan päästä baari, jossa jotkut ehtivät syömäänkin:

Baarista lähdettyämme otimme mukaan kolme liftaavaa reppumatkailijaa ja he mukanamme ajoimme läheiseen satamaan.

Laivaan oli määrä päästä klo 13 tai sitten tämä oli se aika, jolloin oli määrä alkaa jonottamaan erilaisiin tullitarkastuksiin. Kun tästä ajasta vähän myöhästyttiin, niin jouduimme melkoisen jonon jatkoksi tullirakennuksen eteen. Mukaan meidän oli määrä ottaa ne tavarat, jotka uskoimme tarvitsevamme kahden vuorokauden laivamatkalla.

20_IMG_8710

Jonoissa tunnelma oli kuitenkin korkealla

 

Passit tarkastettiin ensimmäisen kerran, kun astuimme tavaroinemme sisään rakennukseen. Sen tsekkauksen jälkeen jonotimme pitkään ahtaassa käytävässä.22_Mustameri_1900007Vihdoin pienen kopin kautta astuimme sisälle suurempaan huoneeseen, jossa virkailija ensin katsoi passit ja ilmeisesti kirjasi ne johonkin. Sitten tavarat laitettiin läpivalaisulaitteeseen ja heti sen jälkeen annettiin taas passit jollekin virkailijalle. Ja nyt passit todella myös tarkastettiin kunnolla. Kun joillakin ei Ukrainaan tuloleima ollut tarpeeksi selvä, virkailija soitti siitä jollekin, ennen kuin asianomainen pääsi jatkamaan eteenpäin ahtaassa käytävässä. Huumekoirakin kulki tässä vaiheessa seassamme. Jani oli bussin kanssa jo odottamassa talon toisella puolella. Koko porukkamme pääsi tullirakennuksen läpi noin tunnissa. Janin mielestä tarkastukset olivat sujuneet yllättävän sujuvasti. Tavarat lastattiin takaisin autoon (aiheellisesti kysyttiin, että eikö suuremmat tavarat olisi voinut olla tässä vaiheessa koko ajan autossa, koska niitä siellä oli koko ajan paljon). Tämän jälkeen ajettiin bussilla muutama sata metriä, kun se taas pysäytettiin. Jonkun ajan päästä meille annettiin lupa kävellä laivalle autokannen kautta nämä tarpeelliset tavarat mukanamme, tämän jälkeen autoon ei enää matkan aikana päästäisi. Ennen laivaan astumista piti taas näyttää passit.27_2019-09-12 01428_2019-09-12 019Klo 15 jälkeen viidennen ja viimeisen kerran passit katsottiin sisällä laivassa, jossa niitä ei sitten enää annettukaan takaisin. Vastaanotto otti ne talteen ja antoi vastineeksi avaimet hyttiin. Näyttää se passi olevan vielä arvossaan täälläpäin maailmaa.

Laiva oli rahtilaiva ja rekkojen lisäksi laivassa oli myös juna. Laiva on ilmeisesti rakennettu jossain Baltiassa (nimi Kaunas). Tekstejä näytti olevan paljon viroksi.

Erityisesti sisäänkirjautumisvaiheessa jännättiin, että millaiset hytit mahdamme saada. Porukka oli maksanut eri hintoja hyteistä mm. sen mukaan, millaiset vuoteet niissä oli. Hienoimmassa ja kalliimmassa hytissä piti olla mm. jääkaappi. Mutta ennakkovaraukset eivät kuitenkaan näyttäneet kaikilta osin pitävän paikkansa. Suuremman hinnan maksaneilla oli samanlaiset hytit kuin meillä monella muulla.

Laivaan suhteellisen sujuvasti päästyämme tuntui siltä, että kaikki on nyt hyvin. Pian tuli kuitenkin päivän varsinainen yllätys: Laivalla ei myydä minkäänlaisia alkoholijuomia eikä oikeastaan mitään muutakaan. Kun minkäänlaista ennakkotietoa ei asiasta ollut, oli moni tuudittautunut siihen uskoon, että laivan kaksi baaria ovat ainakin jonkun aikaa päivästä auki. Tuosta viestistä syntyi melkein kapinamieliala. Laivan matkustajista pääosa on rekkakuskeja ja heillekin tieto näytti tulevan lähes järkyttävänä yllätyksenä. Tähän sopeuduttiin kuitenkin melko hyvin, kaikki alkoivat kaivaa esille pieniä jemmojaan. Rekkakuskeillakin oli ensimmäisenä iltana käytettävissä jonkun verran eväitä ja meidänkin porukasta jotkut (naispuoliset!) pääsivät hyödyntämään näitä.

Tarjoilukiellon takana oli jostain syystä tulli ja kieltoa ei oltu tehty pelkästään meidän suomalaisten paikalle saapumisen johdosta – se oli kait ollut voimassa jo viikkoja. Muutenkin laivan käytännöt olivat hieman erikoisia: Baarin perällä oli mm. peliautomaatteja. Ne näyttivät olevan päivällä yllättäen käytössä, mutta vieressä istui koko ajan yksi henkilö laivan henkilökunnasta. Kun hän tunnin päästä poistui, peliautomaatit taas sammutettiin. Illalla ne olivat vähän pitempään käytössä, valvoja oli kuitenkin koko ajan paikalla. Laivan ruokailuajat olivat tiukat. Niistä kuulutettiin viisitoista minuuttia ennen ja vielä toisenkin kerran sillä lauseella, että ”myöhästyä ei saa”. Me turistit söimme omassa tilassamme, meidän suomalaisten lisäksi muita taisi olla kymmenkunta. Ruoka oli valmiina pöydissä ja kaikkia esim. tarjolla olevat makkarat eivät oikein kiehtoneet. Teetä oli mahdollista juoda jopa kaksi kupillista.

Kannella saattoi varsin mukavasti ottaa aurinkoa ja illalla ihailla auringonlaskua ja kuuta.

Laivan baarissa iltaelämä oli kuitenkin vilkasta. Eri porukat pelasivat korttia, heittivät noppaa, pelasivat backgammonia ja shakin pelaajiakin löytyi. Rekkamiesten lisäksi tuttavuuksia solmittiin Hollannista, Saksasta ym. kotoisin oleviin reppumatkaajiin.

41_IMG_20190912_164556

Kun kahviakaan ei laivalla tarjoiltu tai myyty, perustivat Anu ja Jarmo hyttiinsä oman kahvilan, jonka suosio oli suuri, myös meidän mukaan tulleiden liftareitten osalta.2019-09-14 009

Seuravissa kuvissa on kahden illan auringonlaskua, yksi auringonnousu n. klo 6 Ukrainan aikaa ja kuutamoakin ihailtiin ko. auringonnousua edeltävänä yönä. Lämpötila oli sopiva sille, että ihailua saattoi tehdä illallakin.

Krimiä yritettiin kuvata, Sevastopolin rakennuksia saattoi kiikarilla ja videokameran zoomauksella nähdä kohtalaisesti:50_Mustameri2_1900004Batumin satamaan saavuttiin yllättävän nopeasti siihen verrattuna mitä vielä aamulla ennustettiin eli klo 17.

 

Iltaruokailuakin aikastettiin puoli seitsemästä kello viiteen. Passit saatiin takaisin hytin avainten luovuttamisen yhteydessä. Sen jälkeen odotettiin maahantulotarkastusta baarissa.70_IMG_8748

Mörkö-bussilla oli tähän mennessä matkustettu noin 2500 km. Laivamatkasta ja sen jälkeisestä bussiajelusta minulle ja Merjalle alkoi seikkailumme uusi osuus; me, niin kuin aika monet muutkin olemme ensi kertaa menossa Georgiaan ja muihin Kaukaasian maihin. Näiden maiden takia Pikavuoroon on vielä tulossa mukaan useita uusia matkustajia – bussi alkaa täyttyä. Huomenaamulla klo 12 jatketaan matkaa, tässä alustava kartta matkareitistä:KaukasusReitit19

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s